onsdag 25 februari 2009

Svart som sot och vit som snö...


Idag styrde vi "sportlovsfirare" mot pulkabacken! Det var jag min vän Lena och hennes syrra som är här från 08 området och häslar på med sina 2 barn. Plus att L blev barnvakt till en liten kis på 4-så det var alltsomallt mina 2 väninnor och "våra" 10 barn!

Det var mycket mysigt. På förmiddagen var vädret inte så fint men solen sken fram vid lunchen samtidigt som....





..denne liraren dök upp på farstukvisten och ville in??!
Ja, inte just HAN på bilden utan vår helt lokale sotare från byn-en trevlig kille är han. Han bjöd på sigsjälv och berättade för barnen- som åt sina nyttiga pannkakor när sotisen intog kåken- om mössan vad den heter och varför den såg ut som den gjorde och ur sotarna jobbade förr och hur sotarna jobbar i stockolms innerstad på hyreshustaken.
Vi funderade just på det när vi bodde på 7e våningen på ett hotell och såg de smaaaaala rangliga stegarna på taken....*svettas i handflatorna vid blotta tanken*
Man måste ha dödslängtan om man vill jobba som sotare där!
Vår sotare menar att han skulle vilja prova på det-jasså!
Min mormor försökte rådfråga sotaren om han visste vad det är för röd lampa som lyser i bilen????
Sotaren svarade-ja, det kan vara många fel.... Mormor-du är för rolig ibland!
Nog om sotare. I backen och solsken grillade vi naturligtvis korv och käkade bullar och åkte i backen så vi storknade. Det var 10 laaaama men glada barn och åtminstone en trött mamma som åkte därifrån.
Hem till stugvärme torra kläder lite tacos och en film gjorde kvällen till en höjdare. "Herbie" är en klassiker och rolig att se både för mig och barnen.
Mannen i huset roade sig kungligt på eftermidagen samt kvällen med att arbeta (i sitt anletes svett-eller snarare andras*ss*)
Vad har ni gjort en sportlovs dag som denna??
Kramelikram!

2 kommentarer:

  1. Jag blev lite avis nu, kan vi inte byta en dag, jag åker pulka och grillar korv och får hål i öronen, du tentapluggar??

    Förövrigt är hon ju lite speciell, mormodern...
    /Ämli

    SvaraRadera
  2. hej!
    Jo visst är han det? tycker dom är riktigt lika... =)
    allt bra med er då???
    kramar

    SvaraRadera

Trevligt med en komentar!