lördag 2 maj 2009

Sommardrömmar...

(inte mina pallkragar-jag har snytit bilden)
...i år har barnen pratat om att de vill odla igen. Jag har haft pallkragarna undanstoppade i 2 år förutom den som jag haft jordgubbar i. Så igår släpade jag fram mina gamla luggslitna historier och oljade in dem i linolja allihopa så de kanske klarar ett par säsonger till. Det finns nya att köpa jag vet men plånboken är inte så fet-så jag kör de jag har tills de faller isär.
Hade tänkt sätta lite olika goda salladsorter, morötter och sockerärter på barnens begäran, potatis, rädisor och så gurka och tomater.
Gurkan har jag alltid brukat ha mot uthusväggen för där är det varmt och gott och med en fönsterruta för i början så fungerar det minst lika bra som ett växthus. Jag hoppas att ha ett litet växthus i framtiden-jag har massor av gamla fönster från mormors och morfars gamla hus som jag fått för att bygga ett växthus-så vi får se när det blir-OM det blir.
Hoppas jag får tag på några fina tomaplantor, förra året satte jag egna frön och fick de finaste små tomatplantor i äggkartonger som jag bara kunde dela och sätta i större krukor. Jag vårdade dem ömt och tänkte ge bort lite plantor i present för jag hade många.
En morgon när jag klev in i lilla tvättstugan så var alla kronbladen BORTA! Jag förstog ingenting. Fanns dessutom inter ett spår av bladen så det kunde väl inte varit ungarna som nypt av dem? Men sen såg jag spår efter förövaren-muslort!! Detta har jag inte smält än då och struntar i att så själv och köper plator av någon som inte har så inibaljan med glupska möss!
Jag hoppas också att min vindruvsplanta klarat vintern och tänker göra lika goda druvor som förra året!
Har Ni några planer på att plantera något i år?
Kram...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Trevligt med en komentar!