tisdag 27 januari 2009

Blöta vantar i parti och minut!!

Blöta vantar, skor, täckbyxor, stumpor: på väg in. På väg ut: "var finns det" torra vantar, skor, täckbyxor, strumpor....En ständig cykel på vintern, men det är mitt liv som jag valt-att vara med dem.

Att vara en "hemmafru" är ingen dans på rosor direkt. "Lyxhustru" brukar endel kalla det-"går du bara hemma om dagarna du? Vilken lyx!"

"Jaaa, jag går bara hemma jag. Målar naglarna, gör ansiktsmasker och fixar med håret. Tränar gör jag dagligen och går på pedikyr rätt ofta och ser till att få min 10 timmars sömn-det gör uuunder för din hy"

Lyx har jag i överflöd: om du ser disk, fulla matkassar, tvätt, strykning, snoriga ungar, snabbväxande gräsmattor, snöskottning och syskonkärlek, matlistor, tjat om tuggummi på Willys, kurra gömma bakom potatislådorna/sprinter lopp på samma Willys och gliringar för att jag dessutom glömt köpa honungsmelon som lyx så har jag det i ÖVERFLÖD"

Men visst är det en lyx-få förunnat att kunna vara hemma med barnen. Att slippa rusa till jobbet, lämna på morgonfritids och hämta trötta barn på fritids efter skolan för att åka hem och få i dem mat innan dans och ridning och kanske någongång kunna klämma in någon kompis medan torktumlaren piper diskmaskinen brummar och tvättkorgen är överfull. Att slippa gräla om vem som skall göra vad: jag sköter hemmet och mannen drar in pengar

"old-fashioned" men det funkar finfint- för oss är det lyx!

Jag är glad för att jag har denna möjligheten.

Sommar är en välsignelse för småbarnsföräldrar. Barnen kan om de så behagar springa ut och gunga i pyjamas på morgonen innan frukost!!

Att en vårmorgon kliva ut och överrumplas av häggens underbara doft och hänföras av fåglarnas kvitter, att lyssna och känna hur naturen vaknar ur sin dvala till sprudlande liv det är fantastiskt.

Jag längtar till sommar morgnar, dagar och ljumma kvällar Att få knalla ner och sätta sig på bryggan se på solnedgången och fladdermössens kvicka jakt över vattenytan.



Idag skall jag och minstfröken baka lite. Vi får besök på eftermiddagen. Grabbarna spelar för fulla muggar och har inte riktigt fått insikt i att vi har börjat med "spelmarker" en marker är en kvart. De har ett visst antal marker/vecka, man får sina marker varje måndag. Är de slut på tisdag är de slut och därmed inget mer spelning på hela veckan-detta kommer mina grabbar att upptäcka i dag då deras marker är slut. Men detta är nödvändigt för annars skulle vi få lägga in dem på avvänjning snart.



Mot kvällen skall jag och 2 systrar ut och gå en sväng och kanske kommer vi att ta en fika...det kommer att bli mysigt.





Åhh, vad jag längtar efter att se detta genom matrumsfönstret!!

2 kommentarer:

  1. Jaha, jag tog förgivet att vi skulle komma ut till er =) Men, vi kan väl ses på stan i stället, Äh du får prata med Majjja om det :P Så får ni bestämma.

    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Åh, hittade på din blogg=) visste inte att du hade en=)
    Allt bra med er? Och vildingarna=)???
    Hälsa alla... Kramar

    SvaraRadera

Trevligt med en komentar!