fredag 23 januari 2009

Meditativt att städa?!?

Fredagsfikat: Kolakakor!!! Jag gör nog förmodligen världens godaste kolakakor!?


Jag tänker väldigt bra när jag städar. Dammsugaren kanske har den påverkan på mig... Det kom över mig att jag gillar att vara min ålder. Lagom gammal liksom. Inte för ung inte för gammal.(men min man tycker jag börjar bli gammal *hrrm* )


När jag tänker tillbaks på när jag var yngre så känns det inte bra. Fram till 18 år så var det rätt ok-men sen hände det någonting, jag tror jag tappade bort migsjälv! Jag försökte passa in i andras "formar" och vara alla till lags och göra sånnt som "förväntades" av mig. Det ledde till enheldel grejjer som jag inte är stolt över.


Det ledde ibland att jag blev sårad-men framförallt så sårade jag ofta sådana som jag ville ha mig nära....


Konstigt detdär, jag ville vara till lags men det slutade med att jag sårade de jag igentligen älskade och det slutade med att jag hamnade där jag igentligen inte mådde så bra!

Det är nog det som händer när man tappar sigjälv-försöker nu varje dag hålla fast i _mig_. Visst det behagar inte alla-men det är en annan sak.
Så-från botten av mitt hjärta: FÖRLÅT MIG alla Ni som hamnade i kläm!
Jag började nog bli jag igen strax innan jag träffade min man....fick jobba enheldel med migsjälv och min roll här i världen....Landade helt gjorde jag nog för 5 år sedan. Skönt.
I morse hade min äldsta juvel gjort det gulligaste för mig. Hon hade ställt sin klocka på en halvtimme tidigare och tändt ljus på hela nedervåningen. Badrummet, hallen, köket och matrummet lystes upp av härliga ljus! Kan det bli mysigare att kliva upp en mörk januarimorgon? Lyckligt lottade jag.....
Idag har jag somsagt städat. Myst med ungarna, grälat lite med desamma. Babblat med maken. Bakat. Fikat smaskiga kolakakor med barnen och kompisen till ett av dem. Babblat i telefonen med vännen Lena-tänk vad hennes öron får höra- samt hennes man som gör "inlägg" i bakgrunden.
Jag får ganska mycket gjort när jag babblar telefon. En timme telefon kan göra: plocka ur ren disk ur diskmaskinen-lägga i lortig, skura handfaten i badrummet, skura toaletten, lägga i en tvättmaskin/ta ur en och kanske bädda sängen eller laga lite mat/baka el så...jag får knepigt nog enheldel grejjer gjorda-kanske för att man känner sig extra effektiv när man förenar nytta med nöjje?
Nu skall jag ta tag i "mitt" igen! En mysig fredagskväll tror jag att det blir!
Hur trivs du med din ålder? Är den bra eller en mindre bra tid?
Kramis!

1 kommentar:

  1. Världens godaste kolakakor? upp till bevis!!!

    MVH
    Mr. Jämnårig tunnhårig!!!

    SvaraRadera

Trevligt med en komentar!