tisdag 2 juni 2009

Italien....

Natten mot onsdagen förra veckan sov jag 1,5 timme så man kan gott säga att jag var skapligt trött när vi klev på planet mot Amstedam och Bolonga. Resan gick bra och vi landade i 33 gradig värme och det vi hade förväntat oss var 18 grader och åska.

Vi fick som första anhalt på vår resa besöka en STOR anläggning i ett köpcentra i utkanten av Bolonga. Den hörde till en världsomspännande kedja som heter Virgin, http://www.virginactive.it/ Denna kedjan har inte bara träningscentra utan även musik, mat, resor mm.
Detta besöket som de andra på en mindre anläggning var både bu och bä. Jag förvånas över den höga volymen på gymen, musiken dundrar ur högtalarna och golv och väggar är av sten så akustiken är enorm.
Italienare verkar inte skrämmas av att betala 75-80 euro/månad för träning och då verkar det inte heller spela ngn roll och gymmet är på 500kvm som på den större anläggningen eller den minsta på 100 kvm. Där tillkommer dessutom om man vill ha barnpassning på 19 euro.

Jag kände mig lite fånig för jag blev mycket besviken när det gick upp för mig att vår resa inte skulle stanna i trakterna runt Bolonga utan att programmet sedan den förra resan hade ändrats en aning. Vi skulle åka ner för kusten en liten bit och komma till trakterna runt Rimini.
På väg mot Bellaria , där vi skulle bo så fick vi som grupp världspremiär på Technogyms nya fabrik och huvudkontor i Cesena, det var riktigt roligt eftersom jag sett modellen på den "Wellnes village" som Technogym i många år haft visionen om att bygga upp men har sedan 1992 förhandlat med bönder och markägare om att få loss mark till detta.

Inga bilder fick tas, inga finns ännu ute på nätet och hur mycket jag än beskriver denna märkliga vackra byggnad så kommer jag inte att kunna göra den rättvisa. Kort kan jag säga att bara fabriksbyggnaden ligger på 40 000 kvm det är ca 6 hektar glas, taken täcks med solpaneler så hela "Wellnesbyn" kommer att vara självförsörjande på solenergi, taken är dessutom utrustade med uppsamling av regnvatten så grönområdena i "byn" kommer att vara självbevattnade.
Ingen aircondition är installerad pga eneriåtgången utan fönsterpartier som öppnpnas automatiskt när temperaturen nått en viss gräns så svalkas byggnaden av, den är dessutom byggd så att de största glaspartierna inte står i sol under dagen under sommartid utan under vintertid så solen behövs för att värma anläggningen. Kort och gott en rikigt genomtänkt byggnad i glas, trä, minimalt med betong och stål-allt är återanvändningsbart.

Det enda jag tänkter nämna om arkitekturen förutom att den är oerhört genomtänkt är att när man kommer längst en av de större motorvägarna som löper genom Italien så ser byggnaden ut som ett böjande vatten. Jag tyckte mycket om detta huset-kort och gott.

Vi landade på hotellet lagom som stormen och åskvädret piskade upp havet, hotellet var finfint http://www.blusuitehotel.it/. Men det låg i på en klassisk turiststrand med hotell efter hotel och solstolar så långt ögonen når och det ger mig verkligen ångest!
Vi fick äta god mat inne i Rimini hos en mycket säregen krogägare som redan när kvällen var ung var bra i gasen och tog ryade och gapade och skrattade och lite då och då tog han sig en ton till musiken som dundrade ut ur högtalarna, en annorlunda upplevelse skulle man kunna säga. Maten var god, vinet detsamma och sällskapet var trevligt och glatt!
På torsdagen så var det studiebesök och rundtur på Technogym med tillhörande föreläsningar om företaget, branschen och framtiden inom branschen.
Technogym har ett väldigt genomtänkt koncept för att få medlemmarna på träningsanläggningarna att trivas!
Även denna kväll berikades med god mat, vin och många skratt!
Sista dagen så tog jag, Patrik och ett par till bussen till Rimini.
Ja, att åka kollektivt i Italien fungerar väl sådär, fast å andrasidan så visade sig inte fungera så smärtfritt att åka taxi heller!! De som hade den mest timade resan till och från Rimini var de som tog cykeln den dryga milen. Vilket vi tänkte men latmasken tog överhanden....


Väl i Rimini stannade vi på en trevlig restaurang och åt en lättare lunch och knallade så in mot stan för att shoppa lite. MEN vi blev väl sittandes på piazzan på bilden ovanför där var SIESTA!
Så jag och Cattis gick runt i gamla stan lite och kikade och pratade medans Peter och Patrik satt och pratade över "en" öl.
Grabbarna var märkbart roade över att vi inte lyckats spendera en endaste cent på vår shoppingttur och tyckte gott vi kunde unna oss lite glass och kaffe latte. Vilket vi gjorde.

På kvällen bussades vi upp till bergen ca 1,5 timme söder om Rimini och vi fick besöka en liten by från medletiden-helt märkligt att tänka på att där har faksitk utspelat sig historier som Dante skriver om och att där på medeltiden satt vakter med sin armborst och höll ställningarna på den lilla bergstoppen. Att där utespelats dramor med olycklig kärlek och tvångsgifte som slutade i olycka och ond bråd död. Att där faktiskt gått människor för 800-900 år sedan på just de stenarna som jag gick på och att vi kunde sitta i samma hus om dem-om man bara kunde höra väggarna tala!

Denna kvällen var maten utöver det vanliga, antipasti(före pasta)som bestog av härliga ostar bla rejäla bitar parmesan och parmaskinka, salami. Sedan primi(förrätt) som alltid består av pasta i detta fallet bolongese, sedan secondi(kött/fisk) som var köttiga korvar, lamm kotletter och spjäll och sist dulce-efterrätt, små kakor och pajbitar allt akompanjerat av gott vin och avslutat med en klassiskt espresso! Kan det bli bättre?
Det enda som sänkte denna kvällen var att det ösregnade, kunde inte ta några bilder och ingen solnedgång som Hasse utlovade skulle vara den mest romantiska han sett!
Jag fick på torsdagen äntligen "provåka" Vario Excite mer än 1 minut och blev positivt överraskad över hur skön den verkligen är! Men som jag sa redan i höstas när jag fick prova den i 1 minut som protoyp-"Jag är kär i den maskinen!"
Får se om jag kommer att kunna få en längre relation med Vario i framtiden?
Det var nyttigt att komma iväg bara jag och min man fastän vi inte fick så mycket tid tillsammans som jag kanske hoppats. Men också nyttigt att utbyta erfarenheter med folk i branschen som är i samma situation som vi och sånna som har andra förutsättnnigar och andra motgångar.
Det var också kul för Patrik att se och höra det jag fick se och höra i höstas och att han nu förstår det jag var så entusiastisk över och försökt förmedla lite då och då!
Kort och gott:
"Tack Technogym för en välplanerad, lärorik resa!"
Och Magnus: Du hör väl av dig nästa gång det bär av?


1 kommentar:

  1. Det blir spännande att se om det kommer några nya idéer efter resan =)

    SvaraRadera

Trevligt med en komentar!